Ga naar hoofdinhoud

MDT-PASTA officieel van start

Op 17 januari 2022 ging het MDT-project PASTA officieel van start bij het Pouwer College te Utrecht. PASTA staat voor Passende STAges. Ter kennismaking bedachten de projectbetrokkenen metaforen die symbool staan voor de kern van MDTL-PASTA. Zo hadden Linda Schlundt Bodien, Aniek Luit, Hannelore Veltman en Franka van de Wijdeven (ECIO), Youp Zwolschen en Monique Timmer (Pouwer College), Els Falkmann (ROC van Twente) en Peter Vos (Freedom Works regio Haaglanden), Marinka Kuipers (Loopbaangroep) en Michel Zijffers (Expertisepunt LOB) een product meegenomen dat zij als metafoor toelichtten.

“Het symbool dat ik vandaag heb meegenomen is bestek, een vork en een lepel. Dit staat voor de vraag: Hoe eet jij je pasta: Italiaans, met vork en lepel? Of liever met mes en vork? Of eet je graag met je handen? Doe het op een wijze die bij jou past, zodat jij je kunt ontwikkelen op jouw manier. Dit is voor mij de kern van MDT en dit is waarom ik meedoe” – Els Falkmann

Michel Zijffers toonde een foto van een pastagerecht met een kreeft: ‘PASTA LOB-ster’ met knipoog naar loopbaanbegeleiding. Ook een pastamachine, gekleurde pasta, vormen van pasta en water werden als metafoor toegelicht.

PASTA (Passende STAges)

Met PASTA krijgen jongeren (14-27 jaar) vanuit het vso/pro, die binnenkort hun volgende loopbaanstap gaan zetten, en mbo-studenten (niveau 1-4) training, begeleiding en intervisie als opstap naar een ‘echte’ stage. Met activiteiten op een stagewerkplek werken de jongeren aan hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Het doel is om de komende jaren 175 jongeren te begeleiden. De deelnemende onderwijsinstellingen zijn gekoppeld aan contactpersonen vanuit ECIO.

Aanpak deelnemende scholen

Youp Zwolschen en Monique Timmer (Pouwer College), Peter Vos (enkele scholen in regio Haaglanden) en Els Falkmann (ROC van Twente) deelden hun visie en aanpak bij het vormgeven van passende stages. Allen ervaren toename van schooluitval. De leerlingen misten begeleiding en oriëntatiemogelijkheden, mede gerelateerd aan de coronapandemie, en ervaren belemmeringen op sociaal vlak. De focus van PASTA is dan ook om de leerlingen in hun kracht te zetten door het vergroten van hun motivatie met passende en aansprekende loopbaangerichte opdrachten.

Om het traject te bestendigen is het belangrijk om het met kleine stapjes behapbaar te houden – Els Falkmann

In het traject worden de jongerejaars leerlingen begeleid door ouderejaars (maatjes). Zo is het leren tweeledig en kunnen ze samen optrekken. De ouderejaars leerlingen krijgen coachingsvaardigheden. SLB’ers en docenten worden hiervoor getraind om hen passend te ondersteunen. Peter Vos benadrukt dat ook aandacht moet uitgaan naar het vervoer naar de stageplek en werkbegeleiding qua methodiek en samenwerken tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Focus op begeleidingsstructuur op de werkvloer is belangrijk – Peter Vos

Opbrengst van de kick-off

Er zijn afspraken gemaakt voor bijeenkomsten op locatie met studenten (want niets over ons, zonder ons…), met werkgevers, met LOB-begeleiders en met Loopbaangroep die een aantal trainingen zal verzorgen. Zo zullen jaarlijks drie landelijk schoolgerichte bijeenkomsten worden georganiseerd. Met daarnaast drie regionale bijeenkomsten waarbij de praktijk centraal staat. Ook gaan de deelnemende scholen aan de slag met een eigen product om de aanpak binnen de eigen instelling verder te implementeren en te borgen. Ook andere instellingen kunnen wellicht in de toekomst hier gebruik van maken.

De bijeenkomst werd afgesloten met een heerlijke Italiaanse lunch. Intussen werd er flink wat kennis en ervaring uitgewisseld. Vanaf nu is PASTA echt begonnen! We hebben er zin in. Lees meer over PASTA op deze website.

Back To Top